6292
Sayılı Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi Ve Hazine Adına Orman
Sınırları Dışına Çıkarılan Yerlerin Değerlendirilmesi İle Hazineye Ait Tarım
Arazilerinin Satışı Hakkında Kanun İncelemesi
Kanun
Yürürlük Tarihi : 26/04/2014
Kanunun
Amacı : Hazine adına orman sınırları dışına
çıkarılan yerlerin
değerlendirilmesi, yeni
orman alanlarının oluşturulması, nakline karar verilen Devlet ormanları içinde
veya bitişiğinde bulunan köyler halkının yerleştirilmesi ve orman köylülerinin
kalkındırılmasının desteklenmesi ile Hazineye ait tarım arazilerinin satışına
ilişkin usul ve esasların belirlenmesidir.
İlgili
İdare :
İllerde Defterdarlıklar, İlçelerde Mal Müdürlükleri
Yeniden
Orman Olarak İhdas Edilecek Yerler
1. 2/B
alanlarından tekrar orman olarak değerlendirilmesi, Orman Genel Müdürlüğünce
kamulaştırılır.
2. Nakline
ve yerleştirilmesine karar verilen veya bulundukları yerleşim yerlerinden
kaldırılmaları zorunlu bulunan Devlet ormanları içinde veya bitişiğinde bulunan
köy ve mahalle halkının nakledilmesi sonucunda boşaltılan orman içindeki arazi,
yapı ve tesis yerleri, Orman Genel Müdürlüğü tarafından Devlet ormanı olarak
derhal ağaçlandırılır.
3. 2/A
alanlarından amacı doğrultusunda değerlendirilemeyeceği veya bulundukları
yerleşim yerlerinden kaldırılmaları zorunlu bulunan Devlet ormanları içinde
veya bitişiğinde bulunan köy ve mahalle halkının iskânlarının temini için
kullanılamayacağı anlaşılan yerlerle ilgili bu uygulama, Orman Genel Müdürlüğü
tarafından resen iptal edilerek bu yerler orman vasfıyla Hazine adına tescil
edilir.
Hak sahibi, başvuru ve
doğrudan satış
Hak Sahibi :
1.
2/B
alanlarında bulunan taşınmazlar hakkında bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten önce düzenlenen güncelleme listelerine veya kadastro tutanaklarına
ya da kesinleşmiş mahkeme kararlarına göre oluşturulan tapu kütüklerinin
beyanlar hanesine göre; bu taşınmazların 31/12/2011 tarihinden önce
kullanıcısı ve/veya üzerindeki muhdesatın sahibi olarak gösterilen
kişiler,
**bu taşınmazları satın almak için süresi
içerisinde idareye başvuran ve idarece tespit edilen satış bedelini itiraz ve
dava konusu etmeksizin kabul etmeleri şartıyla
2.
2/B
alanlarında bulunan taşınmazlar hakkında bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten sonra düzenlenecek güncelleme listelerine veya kadastro tutanaklarına
ya da kesinleşmiş mahkeme kararlarına göre oluşturulacak tapu kütüklerinin
beyanlar hanesine göre; bu taşınmazların 31/12/2011 tarihinden önce
kullanıcısı ve/veya üzerindeki muhdesatın sahibi olarak gösterilecek
kişiler,
** bu taşınmazları satın almak için süresi
içerisinde idareye başvuran ve idarece tespit edilen satış bedelini itiraz ve
dava konusu etmeksizin kabul etmeleri şartıyla
Hak sahibi kabul
edilirler.
* Hak sahibi olunmasında kanuni halefiyet, hak sahibinin veya
mirasçılarının bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra noter tarafından
düzenlenecek muvafakatname vermeleri hâlinde ise akdî halefiyet hükümleri
geçerlidir.
Başvuru :
1. 1. Maddeye göre hak sahibi olanlar, bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde,
2. 2.
Maddeye göre hak sahibi olanlar , güncelleme listelerinin tescil edildiği veya kadastro tutanaklarının
kesinleştiği tarihten itibaren sekiz ay içinde,
idareye
başvurarak bu taşınmazların bedeli karşılığında kendilerine doğrudan
satılmasını isteyebilirler.
Taşınmazların
Satış Bedeli : Rayiç bedelin yüzde yetmişidir.
Emanet
Kaydı :
Başvuru sahiplerinden
satış bedellerine mahsup edilmek üzere;
**belediye ve mücavir
alan sınırları içinde olan yerler için iki
bin Türk Lirası,
**dışında olan yerler
için bin Türk Lirası başvuru bedeli
alınarak
ilgilileri adına emanet
hesabına kaydedilir.
Süre
: Satış işlemleri
idarece, başvuru süresinin bittiği tarihten itibaren en geç altı ay içinde
sonuçlandırılır.
Rayiç
Bedel Tespiti:
Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten önce düzenlenen güncelleme listeleri veya kadastro tutanakları
kapsamında kalan taşınmazların satış işlemleri, 1/5/2010 tarihinden itibaren tespit edilen rayiç bedeller üzerinden
yapılır.
Ödeme
Koşulları :
Satış bedeli peşin veya
taksitle ödenebilir.
Peşin
Satışlar da:
**Satış bedelinin
tamamının peşin ödenmesi hâlinde yüzde
yirmi,
**en az yarısının
ödenmesi hâlinde yüzde on oranında
indirim uygulanır ve bu bedeller idarece
yapılan yazılı tebligat tarihinden itibaren en geç üç ay içinde ödenir.
Tebliğ
edilen satış bedeline itiraz edilemez ve dava açılamaz.
Taksitli
Satışlar da :
Peşinat alınmadan
yapılan taksitle satışlarda ise satış
bedelinin yüzde onu, yapılan yazılı tebligat tarihinden itibaren en geç üç ay içinde,
kalanı ise
belediye ve mücavir
alan sınırları içinde en
fazla üç yılda altı eşit taksitte,
belediye ve mücavir
alan sınırları dışında ise en fazla dört yılda sekiz eşit taksitte
faizsiz
olarak
ödenir.
Taksitli satışlarda
kalan miktarı karşılayacak tutarda kesin ve taksitlendirmeye uygun süreli banka
teminat mektubu verilmesi veya satışı yapılan taşınmazın üzerinde 22/11/2001
tarihli ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanunu hükümleri uyarınca Hazine lehine
kanuni ipotek tesis edilmesi hâlinde; taşınmaz, tapuda hak sahibi adına
devredilir.
*İpotek tesis edilerek
devredilen taşınmazların üçüncü kişilere satılması hâlinde borcun kalan
tutarından alıcılar sorumludur. Bu hususta tapu kütüğünde gerekli belirtme
yapılır.
**Hak
sahibi adına mülkiyet devredilmeden yapılan taksitli satışlarda, hak sahibi
tarafından yükümlülüklerin yerine getirilmemesi durumunda, tahsil edilen tutar
hak sahibine aynen ve faizsiz olarak iade edilir.
*** Peşin satışlarda satış
bedelinin tamamını, taksitli satışlarda ise peşinatı veya taksitleri vadesinde
ödememek suretiyle yükümlülüklerini yerine getirmeyenlerin doğrudan satın alma
hakları düşer. Ancak, taksitli satışlarda, taksit süresinin sonuna kadar ödenmek
kaydıyla taksitlerden ikisinin vadesinde ödenmemesi yükümlülüklerin ihlali
anlamına gelmez. Vadesinde ödenmeyen taksit tutarlarına gecikme zammı
uygulanır.
Sözleşme :
İdare tarafından
yapılan taşınmaz mülkiyetinin devrini amaçlayan taşınmaz satış sözleşmeleri ile
kanuni ipotek sözleşmelerinde resmî
şekil şartı aranmaz.
Hak
Sahipliği Belgesi:
Hak sahibinin Türkiye
Cumhuriyeti kimlik numarası, imzası, fotoğrafı ve nüfus bilgilerini içerecek
şekilde idarece düzenlenir. Düzenlenen hak sahipliği belgelerinin idarece
yazılı olarak tapu idaresine bildirilmesi üzerine, devir ve kanuni ipotek tapu
siciline resen tescil edilir.
Doğrudan
Satışın Uygulanamayacağı Yerler :
Doğrudan satılması
gereken taşınmazlardan ağaçlandırılmak üzere Orman Genel Müdürlüğüne tahsis
edilen, kamu hizmetlerine ayrılan veya bu amaçla kullanılan ya da Maliye
Bakanlığınca belirlenen taşınmazlar ile ilgili idarelerce bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren en geç üç ay
içerisinde idareye bildirilmesi şartıyla özel kanunlar gereğince
değerlendirilmesi gerekenler ile içme ve kullanma suyu havzalarında maksimum su
seviyesinden itibaren üç yüz metrelik bant içerisinde kalan yerler hak sahiplerine satılmaz.
**Takas : Bu taşınmazların yerine
istenilmesi hâlinde hak sahiplerine, hak sahibi oldukları taşınmazın rayiç
değerine eşdeğer öncelikle aynı il sınırları içerisinde bulunan 2/B
alanlarındaki taşınmaz, bu maddenin dördüncü fıkrasına göre hesaplanacak satış
bedeli karşılığında doğrudan satılabilir.
Hak sahiplerinden
idarenin teklifini kabul etmeyenler doğrudan satış hakkından yararlanamazlar,
başkaca talepte bulunamazlar, hak ve tazminat talep edemezler ve dava
açamazlar.
Hak Sahipliğinin
Kalmaması :
Hak sahibi bulunmayan veya doğrudan satın almaya ilişkin hak sahipliği
kalmayan taşınmazların tapu kütüklerinde yer alan 2/B, kullanıcı ve muhdesat
belirtmeleri Maliye Bakanlığının talebi üzerine tapu idaresince terkin edilir
ve bu taşınmazlar Maliye Bakanlığınca satış dâhil genel hükümlere göre
değerlendirilir.
Hak sahipliği kalmayan taşınmazların değerlendirilmesi amacıyla, 4706
sayılı Kanunun 5 inci maddesinin son fıkrası kapsamında kalanlar hariç olmak
üzere, üzerlerinde bulunan kişilere ait yapı ve eklentiler; o yıla ait Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı yapı birim fiyatlarından eksik imalat bedelleri ve
yıpranma payı düşüldükten sonra kalan bedeli ilgililerine ödenmek suretiyle
yıktırılır veya bu şekilde belirlenen bedel, taşınmazın değerine eklenerek son
müracaat tarihinden itibaren üç yıl içinde satılarak satıştan elde edilen
gelirden yapı ve eklenti sahiplerine ödenir ve idare tarafından yapıların
tahliyesi sağlandıktan sonra ferağ işlemleri gerçekleştirilir.
2/A Veya 2/B
Belirtmelerinin Terkini Ve İade Edilecek Taşınmazlar
1. Tapu ve kadastro veya imar mevzuatına göre
ilgilileri adına oluşturulan ve tapuda halen kişiler adına kayıtlı olan
taşınmazlardan Hazine adına orman sınırı dışına çıkarıldığı gerekçesiyle tapu
kütüklerine 2/A veya 2/B belirtmesi bulunan veya konulan taşınmazların tapu
kayıtları
bedel alınmaksızın geçerli kabul edilir ve
tapu kütüklerindeki 2/A veya 2/B belirtmeleri terkin edilerek tescilleri aynen
devam eder,
aynı gerekçeyle bu nitelikteki taşınmazlar
hakkında dava açılmaz, açılan davalardan vazgeçilir, açılan davalar sonucunda
tapularının iptaliyle Hazine adına tesciline karar verilen, kesinleşen ve
tapuda henüz infaz edilmeyen taşınmazlar hakkında da aynı şekilde işlem
yapılır.
Ancak bu kararlardan infaz edilerek tapuda Hazine adına tescil edilen
taşınmazlar ise, ilgilileri tarafından bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren iki yıl içinde idareye başvurulması hâlinde, bedelsiz olarak önceki
kayıt maliklerine veya kanuni mirasçılarına iade edilir.
2. Özel kanunları gereğince Devlet tarafından
kişilere satılan, dağıtılan, trampa edilen, bedelli veya bedelsiz olarak
devredilen veya iskânen verilen ya da özelleştirme suretiyle satılanlar ile
hisseleri devredilen özel hukuk tüzel kişileri adına kayıtlı olan ancak daha
sonra Hazine adına orman sınırı dışına çıkarıldığı gerekçesiyle tapu kütüklerine
2/A veya 2/B belirtmesi konulan taşınmazların tapu kayıtları geçerli kabul
edilir,
aynı
gerekçeyle bu nitelikteki taşınmazlar hakkında dava açılmaz, açılan davalardan
vazgeçilir,
açılan davalar
sonucunda Hazine adına tescil edilenler ise, bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren iki yıl içinde ilgilileri tarafından idareye başvurulması
hâlinde önceki maliklerine veya kanuni ya da akdî haleflerine bedelsiz olarak
iade edilir.
Ancak, bu kişilerden taşınmazlarına karşılık
daha önce yer verilenlere veya bedeli ödenenlere iade işlemi yapılmaz.
Bu fıkra
kapsamında kalan taşınmazların kullanıcılarının kayıt maliklerinden farklı
kişiler olmaları ve kayıt maliklerinin bu fıkradan yararlanmak istemeleri
hâlinde, kullanıcılar bu Kanunda belirtilen şartları taşısalar dahi doğrudan
satış hakkından yararlanamazlar.
3. Yukarıda ki maddeler kapsamında kalan taşınmazlardan
tapuda Hazine adına tescilli olan taşınmazlar hakkında aynı fıkrada belirtilen
süre içerisinde idareye başvurmayan ilgililerin hakları bu süre sonunda sona
erer, bu kişiler idareden başkaca talepte bulunamazlar, hak ve tazminat talep
edemezler ve dava açamazlar. Bu taşınmazlardan Hazine adına tescilli olanlar
idarece satış dâhil genel hükümlere göre değerlendirilir.
4. İlgililerine iade edilmesi gereken taşınmazlardan
orman olduğu iddiasıyla Orman Genel Müdürlüğünce açılan davalar sonucunda orman
niteliğiyle Hazine adına tescil edilen, fiilen orman niteliğinde olan veya bu
nedenle dava açılması gereken, ağaçlandırılmak üzere Orman Genel Müdürlüğüne
tahsis edilen, kamu hizmetlerine ayrılan veya bu amaçla kullanılan, özel
kanunlar gereğince değerlendirilmesi gereken veya Maliye Bakanlığınca
belirlenen taşınmazlar ilgililerine iade edilmez. Bu taşınmazların yerine,
idarece belirlenen ve ilgililerince itiraz ve dava konusu edilmeksizin kabul
edilen rayiç bedelleri ödenebilir veya rayiç bedellerine uygun taşınmazlar
verilebilir.
DAVALAR
1.
2/A alanları için orman sınırları
dışına çıkartma ile orman sınırlandırması ve tespit, tefrik ve tescil işlemlerine
karşı yapılan itirazlar ve açılan davalar bu Kanuna göre yapılacak işlemleri
durdurmaz.
Bu konuyla ilgili davalarda yürütmeyi
durdurma ve tedbir kararı verilemez.
Bu yerlerde hak iddia edenlerin
açtıkları davalar davacılar lehine sonuçlandığında bu taşınmazlar genel
hükümlere göre kamulaştırılır. Bu taşınmazlarda hak sahipliği iddiasında
bulunanların itirazları ile rayiç bedellere itirazlar yapılan işlemleri
durdurmaz, itiraz mahkemeye intikal etmiş ise kesinleşen mahkeme kararına göre
işlem yapılır.
2.
Bu Kanuna göre yapılacak işlemler
sonuçlanıncaya kadar 2/B alanları hakkında Hazine tarafından kişiler aleyhine
açılması gereken davalar açılmaz,açılmış ve devam eden davalar durdurulur.
Durdurulan bu davalara konu taşınmazlar
hakkında hak sahipleri veya ilgilileri tarafından bu Kanunda belirtilen süreler
içinde gerekli başvuruların yapılmaması veya başvuru yapılmasına rağmen
yükümlülüklerin yerine getirilmemesi hâlinde mahkemelerce bu davalara devam
edilerek genel hükümlere göre karar verilir.
3.
Bu Kanun hükümlerine göre işlem
yapılmak üzere ilgilileri tarafından süresi içerisinde başvuruda bulunulmaması
veya başvuruda bulunulmasına rağmen yükümlülüklerin yerine getirilmemesi
sebebiyle hakkında işlem yapılamayan taşınmazlara ilişkin olarak ikinci madde
uyarınca açılmamış davalar açılır, durdurulan davalara devam edilir ve
kesinleşmiş yargı kararları yerine getirilir.
4.
Bu Kanun kapsamında kalan 2/B
alanları hakkında yapılacak işlemler sonuçlanıncaya kadar, bu alanların aynına
yönelik olarak dava açılmasına ilişkin hak düşürücü süreler işlemez.
5.
Hak sahipleri veya ilgilileri
tarafından taşınmazın satın veya devralınması hâlinde; satışa veya devre konu
taşınmazlar hakkında bu kişiler tarafından Hazine aleyhine ya da Hazine
tarafından bu kişiler aleyhine açılan ve durdurulan davalarda mahkemelerce
verilecek kararlarda yargılama giderlerinin tarafların üzerlerine bırakılmasına
karar verilir ve Hazine lehine vekalet ücretine hükmedilmez, verilmiş olan
kararlardan henüz infaz edilmeyenlerle Hazine lehine hüküm altına alınan bu
alacaklar tahsil edilemez.
DİĞER
İŞLEMLER( MD. 11)
1.
Taşınmazların hak sahiplerine
doğrudan satılması, ilgililerine devredilmesi veya iade edilmesi ve bu
taşınmazların tapu kütüklerindeki 2/B, kullanıcı ve muhdesat belirtmelerinin kaldırılması;
bu taşınmazların üzerlerindeki imar mevzuatına aykırı yapılar bakımından
kazanılmış hak oluşturmaz. (Kazanılmış Hak)
2.
Fiili durumuna uygun olarak ifraz
edilerek müstakil parsel olarak satılması mümkün olmayan taşınmazlar paylı
olarak, üzerinde çok katlı bina bulunan taşınmazlar ise kat mülkiyeti tesisi
suretiyle, bunun mümkün olmaması hâlinde paylı olarak satılabilir. (Kat
Mülkiyeti, Paylı Mülkiyet)
3.
Bu Kanun kapsamında kalan
taşınmazlardan hak sahiplerine satılmaması, ilgililerine devredilmemesi veya
iade edilmemesi gerektiği halde bu tasarruflara konu edilenlerden; satılanların
satış bedeli kanuni faiziyle iade edilir, devir ve iade edilenler ise bedelsiz
olarak geri alınır. (Geri Alma)
4.
Hak sahibi bulunmayan taşınmazlar
ile bu Kanun hükümlerine göre işlem yapılmak üzere hak sahipleri veya
ilgilileri tarafından süresi içerisinde başvuruda bulunulmaması veya başvuruda
bulunulmasına rağmen yükümlülüklerin yerine getirilmemesi ya da gerekli
şartları sağlayamaması sebebiyle doğrudan satılamamaları veya iade edilmemeleri
sebepleriyle haklarında işlem yapılamayan taşınmazların tapu kütüklerinde yer
alan 2/B, kullanıcı ve muhdesat belirtmeleri Maliye Bakanlığının talebi üzerine
tapu idaresince terkin edilir ve bu taşınmazlar Maliye Bakanlığınca genel hükümlere
göre değerlendirilir. Bu yerlerden kamu hizmetlerinde kullanılanlar, kamu
idarelerinin ihtiyaçları için gerekli olanlar ve özel kanunları gereğince
ilgili idarelere tahsisi gerekenler Maliye Bakanlığınca tahsis edilir. (Terkin
ve Tahsis)
5.
Bu Kanun hükümlerine göre hak
sahiplerine doğrudan satılan, tapu kayıtları geçerli kabul edilerek devredilen
ve iade edilen taşınmazların tapu kütüklerindeki 6831 sayılı Kanunun 2 nci ve
2/B maddesine tabi olduğu yönünde konulmuş belirtmeler, Maliye Bakanlığının
talebi üzerine tapu idaresince terkin edilir. Bu taşınmazlardan ecrimisil
alınmaz, tahakkuk ettirilen ecrimisiller terkin edilir, başvuru tarihi
itibarıyla son beş yıl için tahsil edilen ecrimisil bedeli satış bedelinden
mahsup edilir, bu bedelden fazlası iade edilmez. (Ecrimisil Bedellerinin İadesi)
6.
Hak sahipliğine esas tarihin
tespiti konusunda tereddüt olması hâlinde hak sahipliği, Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğünce bildirilen bilgi ve belgelere göre, bunun mümkün olmaması hâlinde
başvuru sahipleri tarafından ibraz edilen belgelere göre idarece belirlenir. (Hak
Sahipliğinin Tarihinin Tespiti)
7.
Bu Kanun kapsamında doğrudan hak
sahiplerine satılacak 2/B alanlarında kalan taşınmazlardan tek parselde birden
fazla hak sahibinin olması ve bu hak sahiplerine satılacak arazinin ifrazı
hâlinde yüzölçümünün 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi
Kullanımı Kanununda belirtilen bölünemez büyüklüğün altına düşmesi hâlinde; bu
araziler, 5403 sayılı Kanunda belirtilen bölünemez büyüklüğün altına düşmemek
kaydıyla, diğer hak sahiplerinin yazılı olarak muvafakat vermesi durumunda
talep eden hak sahiplerine satılabilir. ( Tek Parselde Birden Fazla Hak Sahibi)
8.
31/12/1981 tarihinden önce bilim ve
fen bakımından orman vasfını kaybetmesine rağmen, askeri yasak bölgelerde
kalması ve 6831 sayılı Kanunun 17 nci maddesi uyarınca ilgili kamu kurumu adına
izin verilmesi veya lehine irtifak hakkı tesis edilmesi ve muhafaza ormanı olması
nedeniyle, 6831 sayılı Kanunun 3302 sayılı Kanunla değişik 2 nci maddesinin (B)
bendi uygulaması ile orman sınırı dışına çıkartılma işlemi yapılamayan yerlerin
orman kadastrosu ve 6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (B) bendi uygulaması
en geç altı ay içerisinde tamamlanır. Bu alanlarda 6831 sayılı Kanunun 2 nci
maddesinin dördüncü fıkrasının izin veya irtifak hakkı tesis edilen yerlerde
orman kadastrosu yapılmayacağına ve ormanlık alanın sınırlarında daraltma
yapılamayacağına dair hükmü uygulanmaz. Bu yerlerin 31/12/2011 tarihinden önce
kullanıcısı veya üzerlerindeki muhdesatın sahibi olduğu tespit edilen kişiler
de bu Kanuna göre hak sahibi sayılır ve bu kişilerin bu Kanuna göre
belirlenecek rayiç bedeli ödemeyi kabul etmeleri hâlinde, kullandıkları
taşınmazın rayiç değerine eşdeğer öncelikle aynı il sınırları içerisinde
bulunan 2/B alanlarındaki taşınmaz, bu Kanunun 6 ncı maddesinin dördüncü
fıkrasına göre hesaplanacak satış bedeli karşılığında doğrudan satılabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder